De ondernemer zal wellicht niet zo snel vergeten welke facturen er nog openstaan, maar wil daar eigenlijk niet mee bezig hoeven zijn. Punt één: omdat zijn klanten op tijd betalen (niet altijd waarschijnlijk) of punt twee: omdat hij deze werkzaamheden uitbesteedt. Immers: als het geld niet op de bankrekening binnenkomt, gaat het snel bergafwaarts.

Daarom is een gedegen liquiditeitsbeheer een must. Hier is een leidraad:

  1. vermeld altijd een betalingstermijn op de factuur met een vervaldatum
  2. stuur een dag na vervaldatum een herinnering per mail of per post
  3. neem 5 werkdagen na de herinnering telefonisch contact op met de klant waarom er nog niet is betaald en spreek een termijn af wanneer de betaling binnen komt (liefst minder dan een week)
  4. als er niet binnen deze termijn is betaald, neem nogmaals telefonisch contact op en deel mee, dat er een aanmaning aankomt per post of per mail
  5. stuur diezelfde dag een aanmaning dat als er niet binnen 5 werkdagen wordt betaald, een derde zal worden ingeschakeld bij de incasso
  6. schakel na deze 5 werkdagen een gerechtsdeurwaarder (geen incassobureau) in, die mogelijkheid heeft andere instanties te benaderen, dan waar je zelf recht toe hebt
  7. wees ervan verzekerd, dat er geen geschil bestaat over de uitstaande factuur

 

Mocht je een beter debiteurenbeheer willen dan tot nu toe het geval is geweest, dan kun je ons hiervoor inzetten.

Weten waar je aan toe bent, nu… en in de toekomst.